Tuesday, February 8, 2011

Kebun Getah


Sekarang ni harga getah sekerap dan mencapai RM 7.50 sekilo. Sebenarnya saya pun ada kebun getah yang lebih setahun saya tinggal setelah selesai jual belinya pada Jan 2010 yang lepas. Pada masa tu saya sedang sibuk untuk melapor diri kursus peralihan di Sungai Buluh. Dari sehari ke sehari tidak menjenguk ke kebun rupanya dah setahun berlalu. Pada Jan 2011 iaitu cuti semesta sebelum gi LDI saya pun jengah la ke kebun alamak dah jadi belukar rupanya kebun getah saya tu. Apa lagi terpaksa la mengupah orang untuk menebas dan membersihkan kebun getah saya tu. Upah yang terpaksa saya bayar lebih kurang RM 450.00 dengan ukuran keluasan kebun seluas 2.24 ekar atau 0.894 hektar.


Alhamdullillah banyak juga pokok-pokok getah yang dapat diselamatkan tetapi kalau lambat saya bertindak rasanya lapang la kebun getah saya tu. Lepas ini saya terpaksalah selalu ke kebun bagi mengelakkan kebun saya itu jadi belukar semula. Semoga harga getah akan sentiasa mahal sehinggalah pokok-pokok getah saya boleh ditoreh dalam masa empat tahun lagi.

No comments:

Post a Comment