Tuesday, February 8, 2011

Teratak Zaaba


KONSEP PENGISIAN TERATAK, RUMAH KELAHIRAN, GALERI, PUSTAKA, MEMORIAL, MINI MUZIUM ZA'BA
(PENDITA TAN SRI ZAINAL ABIDIN BIN AHMAD)
DI KAMPONG BUKIT KERDAS,
BATU KIKIR JEMPOL, DAERAH KUALA PILAH, NEGERI SEMBILAN

LATAR BELAKANG

Zainal Abidin Bin Ahmad (Za'ba) telah dilahirkan di Kampong Bukit Kerdas, Batu Kikir, Jempol Daerah Kuala Pilah, Negeri Sembilan pada 16 September 1895, bersamaan 26 Rabiul Awal, 1313H. Ibunya bernama Intan Awaluddin dari keturunan Minangkabau, Sumatera. Bapanya ialah Ahmad Kapa, keturunan Bugis, yang telah membuka Kampung Linggi. Datuk nenek Za'ba keturunan Bugis mempunyai pengaruh yang kuat dalam masyarakat Linggi ketika itu. Bapanya terkenal di kampung beliau kerana pengetahuan agamanya & beliau satu-satunya penduduk yang tahu membaca dan menulis huruf Melayu tidak berbaris, kini disebut sebagai tulisan jawi.

PENDIDIKAN

Za'ba mendapat pendidikan Quran dan hukum - hukum sembahyang dari bapanya sejak berusia lima tahun, hingga beliau pandai membaca dan menulis. Ini bermakna pelajaran awal hingga ke usia 12 tahun diperolehi di rumah. Pada 22 Mei 1907, Ibu Za'ba meninggal dunia. Empat puluh hari kemudian, Sekolah Melayu di kampungnya (Sekolah Batu Kikir) dibuka. Za'ba memasuki sekolah tersebut terus ke Darjah III. Setelah beberapa bulan bersekolah di Jempol, ayahnya menghantarnya bersekolah di Linggi dalam Darjah IV dan V, 1907 - 1909. Pada sebelah petangnya, Za'ba belajar nahu Arab daripada Tuan Guru di Kampong Linggi.

Za'ba memasuki Saint Paul's Institution, sebuah sekolah Inggeris di Seremban. Di sini beliau telah mengalami kesukaran dan kesempitan perbelanjaan kerana kemasukannya ke Sekolah Inggeris tidak di restui oleh bapanya. Di St. Paul Institution, Za'ba telah diberikan 'double promotion' dari Darjah I ke Darjah III, V dan VII. Beliau tamat Darjah IX pada bulan Disember 1915. Za'ba ialah anak Melayu yang pertama tamat Darjah IX di Negeri Sembilan.

Pada bulan Jun 1916, Za'ba mula bertugas sebagai 'Assistant Master' di English College, Johor Bahru. Pada masa tersebut, beliau berpeluang mempelajari nahu Arab daripada Sheikh Muhammad Tahir Jalaluddin. Apabila Sheikh Tahir berhenti untuk berpindah kembali ke tempat isterinya di Kuala Kangsar secara kebetulan, Za'ba juga ditugaskan ke Malay College Kuala Kangsar. Za'ba meneruskan pelajarannya dengan Sheikh Tahir sehingga 1920. Semasa belajar dengan Sheikh Tahir, Za'ba mula berkenalan dengan buku - buku nahu Arab yang ditulis oleh orang-orang Inggeris dan kamus Dwi-Bahasa Arab-Inggeris.

Tiga puluh tahun kemudian, Za'ba dihantar untuk mengajar & belajar di School of Oriental and African Studies (SOAS), University of London dari 1949 - 1950. Za'ba menduduki peperiksaan Diploma dalam Bahasa Arab Klasik pada tahun 1949 dan lulus. Tiga tahun setelah balik ke Malaya beliau mengambil Peperiksaan dan berjaya mendapatkan Ijazah Kepujian dalam Pengajian Bahasa Melayu.

PEKERJAAN, KERJAYA & LAWATAN-LAWATAN

Sejak mula lagi Za'ba bekerja sebagai guru, terutamanya mengajar Bahasa Inggeris dan Melayu.Tugas pertama beliau ialah di English College, Johor Bahru, diikuti dengan tugas mengajar di Malay College, Kuala Kangsar 1918 - 1923. Pada bulan Mei 1923 R.O.Winstedt telah mengarahkan pertukaran Za'ba sebagai penterjemah Melayu di bawah Pengawasan A.Small. Setahun kemudian, Za'ba dipindahkan ke Sultan Idris Training College di Tanjung Malim (telah di naiktaraf sebagai Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) ) untuk menyandang jawatan yang sama.Tugas beliau disini adalah mengarang dan menterjemah buku - buku Pelajaran untuk kegunaan Sekolah-sekolah Melayu dan melatih penterjemah - penterjemah yang baru.

Pada September 1939 hingga 1941, Za'ba bertukar ke Pejabat Penerangan Singapura dan bertugas sebagai Juruhebah dan penterjemah berita dan ucapan siaran radio, suratkhabar dan pamplet. Semasa pemerintahan Jepun, Za'ba bekerja di Syonan Simbun (bekas akhbar Straits Times). Selama 11 bulan, dari Mac 1942 hingga Februari 1945, Za'ba bekerja di bahagian Radio sebagai Ketua Pengarang. Apabila Jepun menyerah kalah dan British kembali memerintah Malaya, beliau balik menjadi penterjemah dan pengarang di pelbagai Jabatan di Kuala Lumpur & akhirnya balik ke Pejabat Pelajaran Tanah Melayu, 1946-1947.

Semasa di England mulai tahun 1947, Za'ba bertugas sebagai Pensyarah di School of Oriental and African Studies (SOAS), University of London. Masa tersebut digunakan juga untuk mengikuti kurusus-kursus Linguistiks; Bahasa Belanda dan Arab, Sastera Islam dan Sejarah Asia Tenggara. Semasa cutinya Za'ba melawat ke Ireland, Isle of Man, Scotland dan Wales. Eropah Barat dilawati pada akhir tahun 1950. Beliau dan isterinya singgah di Mekah dan Madinah untuk menunaikan fardhu Haji.

Sekembalinya ke Malaya, Za'ba bersara dari Jawatan Kerajaan. Dalam tahun - tahun 1951 - 1952, beliau mengarang dan menterjemah buku-buku dirumahnya di Kuala Lumpur disamping memberi ceramah - ceramah di Radio Malaya Kuala Lumpur. Menjelang April 1953, Za'ba dilantik sebagai pensyarah dan Ketua Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Malaya, Singapura.

Pada bulan Julai 1953, Za'ba telah dijemput ke Amerika Syarikat untuk menghadiri 'Colloquium of Islamic Culture' di Princeton dan Washington. Beliau telah mengambil kesempatan tersebut untuk melawat Universiti-Universiti dan Pusat-Pusat Pengajian Timur di Stamford, Colombia, Chicago, Columbus, Duke dan lain-lain. Dalam perjalanan pulang, beliau melawat Manila, Honolulu dan Tokyo. Antara Institusi-Institusi pengajian tinggi yang turut dilawati di negara-negara tersebut ialah University of Philippines, Waseda dan Tokyo University, dan mengarang dua buah buku Sekolah Bahasa asing di Tokyo dimana Bahasa Melayu diajar. Lawatan ke Indonesia dibuat dari Ogos - September 1955. Pada bulan Jun tahun tersebut, beliau menghadiri 'Economic and Education Seminar' anjuran UNESCO di Universiti Gajah Mada. Za'ba bersara dari jawatan Pensyarah di Universiti Malaya Singapura pada Januari 1959.

KEGIATAN SELEPAS BERSARA

Dalam usianya 64 tahun, Za'ba masih aktif menulis, berceramah, berforum dan menjadi penasihat kepada beberapa pertubuhan dan kegiatan sosial seperti penasihat Persatuan Pelajar-Pelajar Bahasa Melayu Singapura. Pada tahun 1959, Dewan Bahasa dan Pustaka melantik Za'ba sebagai Ahli Jawatankuasa Istilah. Za'ba juga memainkan peranan sebagai penasihat dalam rombongan jawatankuasa Ejaan Melayu untuk menyelaraskan ejaan Marphilindo. Za'ba seterusnya dilantik sebagai ahli Kehormat Persatuan Bekas Pelajar Maktab Pergurusan Sultan Idris. Kementerian Dalam Negeri juga telah melantik Za'ba sebagai salah seorang anggota 'Film Censorship Board'.

Pada bulan Mac 1963, Za'ba menerima perlantikan sebagai Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka dari Kementerian Pelajaran, tetapi hanya untuk 6 bulan sahaja dan beliau menarik diri pada bulan November 1963. Pada 30 Ogos 1963, Kerajaan telah melantiknya menganggotai jawatankuasa kecil bagi mengkaji dan membuat syor-syor penganugerahan Darjah Kebesaran Persekutuan.

Pada 13 Mac 1964, Isteri Za'ba telah meninggal dunia. Usia isterinya ketika itu ialah 62 tahun. Untuk mengingati dan juga sebagai satu tanda penghargaan Za'ba terhadap isterinya, Za'ba telah mendermakan wang sebanyak $ 15,000.00 kepada Kolej Tengku Kurshiah, Seremban pada bulan September 1965. Wang itu adalah untuk digunakan sebagai biasiswa kepada pelajar-pelajar miskin yang berbakat dan juga untuk membeli buku-buku perpustakaan Kolej tersebut.

Pada hari Sabtu, 16 Oktober 1965, Za'ba telah menyerahkan wang sebanyak $ 10,000.00 dan buku-buku koleksinya berjumlah 3,179 buah kepada Universiti Malaya, Kuala Lumpur dalam satu upacara yang diadakan dirumahnya. Wang itu ialah untuk dijadikan satu biasiswa bernilai $500.00 setahun yang dinamakan Biasiswa Penyelidikan Za'ba. (Za'ba Research Fellowship).

PENULISAN ZA'BA

Za'ba mula menceburkan diri secara serius dalam bidang penulisan mulai 1916, dengan menulis rencana-rencana dalam akhbar Utusan Melayu dan Lembaga Melayu. Rencana-rencananya meliputi persoalan-persoalan mengenai agama, bahasa pelajaran, sosial, ekonomi dan politik yang keseluruhannya menyentuh nasib bangsa Melayu di Tanah Melayu. Walaupun Za'ba telah menulis sejak 1916 lagi, tulisannya hanya mudah dikesan pada awal 1917 melalui pena tertentu.

Za'ba sering mengunakan nama pena Patriot didalam penulisannya untuk kesejahteraan anak watan tanah airnya. Selain daripada itu Za'ba juga menggunakan nama-nama pena yang lain iaitu Za'ba, Zai Penjelmaan, Anak Melayu Jati, Melayu yang beragama Islam, 'Z' dan Melayu.

PENULISAN MENGENAI PENDIDIKAN

Za'ba telah menulis banyak buku-buku dan masalah mengenai pendidikan, sejarah dan bahasa untuk memenuhi keperluan buku-buku bacaan di Sekolah-sekolah Melayu. Za'ba mempercayai bahan pendidikan dapat mempengaruhi corak hidup masyarakat Melayu sama ada dari segi sosial, ekonomi atau politik. Keyakinan itu telah menggalakkan Za'ba dengan menggunakan nama 'THE REAL MALAY' untuk mengkritik polisi pendidikan Winstedt.
PENULISAN MENGENAI BAHASA

Dari segi Bahasa, Za'ba di samping terkenal sebagai seorang intelek Melayu yang ulung, beliau juga sangat dihormati sebagai seorang pakar bahasa, pujangga dan seorang yang tahu bahasa Arab dan Agama Islam. Dalam usaha Za'ba untuk meninggikan taraf bahasa Melayu yang dianggap sebagai wajib diketahui oleh semua orang Melayu, Za'ba telah memberi perhatian yang tidak putus-putus kepada aspek ini. Ini dapat dikesan semenjak tahun 1916 lagi dan berakhir bersama hayatnya sendiri pada tahun 1973. Cita-cita Za'ba untuk menghasilkan sebuah kitab mengenai Bahasa Melayu sejak berpuluh-puluh tahun yang lampau tercapai dengan terbitnya buku-buku 'Pelita Bahasa Melayu' I, II, III pada tahun 1949.

Pada peringkat pertama, 1916 - 1920, Za'ba telah banyak memperkatakan tentang kelemahan bahasa Melayu dan memberi pendapat-pendapat untuk membaikinya. Pada peringkat kedua Za'ba memulakan penulisannya mengenai Bahasa Melayu dengan serius lagi iaitu beliau mula menerbitkan buku-buku mengenainya, tetapi telah dihalang. Pada peringkat ketiga terhasilah karya Za'ba yang sebenarnya mengenai bahasa Melayu, iaitu Tatabahasa Melayu yang lengkap pada zamannya. Pengaruh tatabahasa Za'ba ini amat besar sekali terhadap pelajaran dan pengajian bahasa Melayu di Tanah Melayu.

PENULISAN MENGENAI EKONOMI

Za'ba mula menghasilkan rencana-rencana ekonominya pada bulan Disember 1923. Rencana-rencana ini diterjemahkan dalam bahasa Melayu. Rencana-rencana ini pula keseluruhannya menjelaskan kesedaran Za'ba pada faktor kemiskinan sebagai punca utama yang menyebabkan bangsa Melayu ketinggalan dalam persaingan dengan bangsa-bangsa lain untuk mencapai kemajuan.

No comments:

Post a Comment